Test av HTC Vive Cosmos Elite

HTC Vive Cosmos Elite

Framtiden är här.

av Markus Dahlberg #Diverse #HTC
7.3

HTC:s vr-headset är en spektakulär produkt. Vr står för virtuell verklighet, det vill säga en verklighetstrogen miljö som skapas på konstgjord väg i en dator. För användaren känns det som att befinna sig mitt i miljön och det går att interagera med objekt och föremål.

För att tekniken ska fungera måste vi luras att tro att vi befinner oss någon annanstans än var i själva verket är, och det är här ett par så kallade vr-glasögon kommer in i bilden. Ett exempel på det senaste inom denna teknik är HTC Vive Cosmos Elite.

HTC Cosmos Elite är något som bäst kan beskrivas som en vr-hjälm som sätts på huvudet. Den innehåller två skärmar, en framför varje öga, och ett par hörlurar. Både skärmdelen och hörlurarna kan fällas upp. Båda är fästa vid ett rejält pannband som kan ställas in i olika storlekar för att passa huvudet.

Jämfört med första HTC Vive har det mesta förbättrats. Hjälmen är skönare att på sig och den känns inte längre lika klumpig. Upplösningen är högre och hela upplevelsen har blivit mycket bättre.

Det är något av en rysare att packa upp alla grejer som behövs för att systemet ska fungera. Lådan innehåller tiotal olika grejer, men HTC har gjort den mest pedagogiska förpackningen någonsin och det är bara att göra som med Ikeas möbler – börja med låda 1. Steg 1 är visserligen ingen låda utan en webbadress där Vive Setup hämtas. Vive-konsol är det centrala programmet i dator och det sköter kommunikationen med Cosmos alla delar och spelcentralen Steam VR, som innehåller själva vr-spelen.

Först ska två små svart kuber placeras ut i ett lämpligt rum som sa ha en fri yta på åtminstone 3,5 x 3,5 meter. Kuberna måste anslutas till var sitt eluttag och ska sitta högt upp i hörnen av rummet. De används för att skapa gränserna för det virtuella rum som man sedan rör sig i. Det är bra om det inte är för trångt och det får inte stå några möbler i det här rummet. Trots det kommer man garantera att kliva in i en vägg eller slå till med en handkontroll i ett bord eller en bokhylla när man spelar. VR-spel kan vara så realistiska att det är lätt glömma bort den verkliga omgivningen.

Sedan ska headsetet anslutas till datorn. Det sker via en fem meter lång kabel som går till en liten dosa. Från dosan går det sedan två kablar till en usb 3.0-port respektive en videoutgång av typen DisplayPort 1.2. När det är klart ska handkontrollerna laddas upp, vilket sker via micro-usb. Laddare till dem får man stå för själv.

Alla dessa prylar ligger snyggt packade i tydligt märkta lådor. Tillsammans med det utmärkta installationsprogrammet är det faktiskt ganska enkelt att få det hela att fungera. Även om flera program som fungera samtidigt (Viveport, Vive-konsol och Steam VR) är det förvånansvärt smidigt att komma i gång. Som alltid måste enskilda delar uppdateras titt som tätt, men i slutändan har HTC lyckats otroligt bra med att få denna mycket avancerade teknik att bli användarvänlig.

Utan spel eller andra vr-program är det dock inte mycket bevänt med ett vr-headset. På köpet får vi det spel som fortfarande är kungen bland vr-spel – Half-Life Alyx. Det är ett otroligt ambitiöst spel och så engagerande att det är lätt att snurra in sig i headsetkabel och att gå in i möbler och väggar. Spelmiljön är mycket fascinerade. Alyx börjar på en bakgård någonstans och där finns det förstås soptunnor och en massa bråte. Som spelare står man mitt i denna miljö och med handkontrollerna kan man ta upp rostig konservburkar, lyfta på soptunnelock, öppna dörrar och i stort sett vad som helst. Den döda råtta vi hittar i en soptunna är anmärkningsvärt verklighetstrogen. I spelet blir handkontrollerna till händer som kan gripa föremål och dörrhandtag. I början är det hela alldeles otroligt. Går man runt, förflyttas man i miljön. För att komma längre bort pekar man med ena handkontrollen dit man vill förflytta sig. Vr i denna kvalitet är i sanning betagande.

Allt håller hög kvalitet och tekniken fungerar, men frågan är förstås om det är värt 12 000 för något som i dag inte är något annat än spännande underhållning för stunden. Det är dyrt, eller billigt beroende på hur man ser det. Å ena sidan är detta bara ett annat sätt att roa sig framför en skärm. Å andra sidan är detta ett rejält kliv in i framtiden. Och en tidsresa för 12 000 kronor är kanske billigt.


+ Otrolig upplevelse
+ Bättre bild än tidigare
+ Skönare att bära
Dyrt

Läs mer om HTC Vive Cosmos Elite


Minimikrav
Processor: Intel Core i5-4590 / AMD FX 8350
Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 970 4GB / AMD Radeon R9 290 4GB
Ramminne: 4 GB
Windows 10

Hitta bästa priset just nu

Conclusion

Ett spektakulärt sätt att kliva in i spelvärldar, men det är ruskigt dyrt.

Specifikationer

Märke
HTC
Produkttyp
VR-headset
Anslutning
Usb 3.0, DisplayPort 1.2
Övrigt
1440 x 1700 pixel/öga, 90 Hz, 110º